2010-01-12

Bonden och fåret

Det här kommer från Sundsvalls tidning, men blir inte sämre för det:


En bonde står och passar en stor flock får, som betar på fjället. Då kommer plötsligt en splitter ny BMV på vägen nedanför. En ung man i Bronikostym, Gucciskor, Ray Ban-solglasögon och YSL-slips sticker ut huvudet ur bilen och ropar till bonden:

-Om jag räknar ut hur många får du har på betet, kan jag ta med mig ett av fåren då?

Bonden tittar på killen och på den spridda flocken med får och svarar:

-Det verkar rimligt. Okej för mej.

Killen kör fram BMW:n till bonden och tar fram en Dell Notebook, slänger upp den på motorhuven och öppnar laptopen. Med hjälp av Nokias senaste 3G-telefon kopplar han upp sig mot en Nasasida på Internet. Han kontaktar ett GPS-satellitnavigationssystem, hämtar den exakta positionen och matar in den i en annan Nasasatellit. Denna skannar betesområdet med ultrahögupplösningskamera. Så öppnar han den digitala bilden i Adobe Photoshop och exporterar den till ett annat ställe på Internet, Image Processing Facility i Hamburg. Inom några sekunder få han ett e-postsvar i retur till sin Palm Pilot och där står det: Picture processed and data stored.

Så loggar han in på en MS-SQL databas via ODBC och kopplar upp ett Exceldokument med flera hundra avancerade formler. När detta är gjort kör han alla data genom e-posten till en Xircom och på ett ögonblick får han respons. Avslutningsvis skriver han ut en flersidig fyrfärgsrapport på sin miniatyr-hitech HP Color Laser Jet och kastar ett öga på sista sidan:

-Du har exakt 1586 djur, säger han.

-Faan, det stämmer. Du kan ta med ett av fåren.

Så tittar han på killen som går runt för att välja ut ett får. Han får jobba lite för att få ner vinsten i bagageluckan på BMW:n.

Då säger bonden:

-Du, om jag kan säga exakt vad du jobbar med, kan jag då få tillbaka fåret?

Killen tänker en stund och säger sen att det verkar fair och okej.

-Du är konsult, säger bonden.

-Stämmer säger killen. Hur sjuttsingen kunde du veta det?

-Det var inga problem. Du kom hit utan att någon hade bett dej. Sedan skulle du ha betalt för något, som jag redan visste. Du erbjöd dej att jobba med en fråga som ingen hade ställt. Dessutom vet du inte ett skit om den här branschen, så jag vore tacksam om du ville öppna bagageluckan och ge tillbaka min hund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar